Profiel Beelddenker
‘Beelddenker’ is tegenwoordig een veelgehoorde term, omdat er niet alleen veel gaande is in de onderwijswereld in het algemeen, maar ook omdat we steeds meer over Beelddenken te weten komen in het bijzonder. Beelddenken is meer dan alleen ‘Ik leer anders’. Het gaat om het totaalplaatje, het profiel van een Beelddenker. Pas door dit profiel in zijn geheel te hérkennen en te érkennen ontstaat er ruimte om onze kinderen te kunnen helpen op álle fronten.
Profiel van een Beelddenker
Een Beelddenker ben je niet alleen met leren. Het werkt in alles door; Het is van invloed op je Brain, je Body en het Behavior, oftewel op de hersenen, de motoriek en het gedrag. De omgeving (Building) is hierop continu van invloed. Het zelfbeeld (Beauty) wordt bepaald door alle voorgaande B’s bij elkaar en meestal laat dat bij Beelddenkers behoorlijk te wensen over. Zeker als we het hebben over het geadopteerde Beelddenkende kind. Dat verdient dan ook een TOTALE AANPAK.
De Beelddenker visueel weergegeven:
Restanten van Primaire Reflexen, eventuele diagnoses, gebrekkige Executieve Functies… Alleen al bij het horen van deze ingewikkelde termen is het niet zo moeilijk om te concluderen dat Beelddenkers complex in elkaar kunnen zitten. Alles wat zich in de grijze cirkel bevindt, speelt zich af in het lichaam van een kind of volwassene. De mate waarin verschilt van persoon tot persoon, vandaar dat er zoveel verschillende gradaties zijn onder de Beelddenkers. Wat wel zeker is, is dat het hele gebeuren zich uit op drie hoofdgebieden, te weten de Brain, de Body en het Behavior, oftewel in de hersenen (het anders leren en het rechterhersenhelft georiënteerd zijn), in het lichaam (onhandige grove motoriek en haperingen in de fijne motoriek) en in het gedrag (druk, chaotisch, slordig, of juist stil, teruggetrokken en bijna dwangmatig netjes). Dit alles wordt versterkt of juist verzwakt door de omgeving (Building) en heeft daarmee mede z’n weerslag op het Zelfbeeld (Beauty). Het profiel van een Beelddenker in een notendop. In de reader leest u er alles over. Kennis is macht, dus bestel het snel!
mm
Vul hieronder gelijk ook de gratis test in en ontdek of jouw kind een Beelddenker is!
Is mijn kind een Beelddenker? Doe de gratis test en krijg een indicatie van de mate waarin dit van toepassing is!
Bestel hier gelijk ook de reader over Beelddenken en meer… Hierin vind je alles wat je wilt weten over de oorsprong, mogelijke oorzaken en alle voorhanden zijnde oplossingen, die er tot op heden bekend zijn.
Meten is weten!
“Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is”
Dyscalculie-lied
3 maal 3 is… ehhhhh… 6?
…7? …33? …9? …12?
Ieder zingt z’n eigen lied
Als ik dit niet tellen kan
Dan zing ik lekker niet!
Dyslexi-lied
Dire maal dire si ngeen
Ieedr zgnit z’n egein leid
Deir mala dier is neeng
Ki sanp dti leidej neit!
Klassiek Autisme-lied
Drie maal drie is negen
Ik zing hier mijn eigen lied
Zing ik dan door alles heen
Dan merk ik dat toch niet!
ODD-lied
Drie maal drie is zeven
Ik vind dit een heel stom lied
Als je wilt dat ik dit zing
Dan zing ik het dus niet!
ADHD-lied
DRIE MAAL DRIE IS NEEEEEEGEEEEEEN!!!
IEDER SCHREEUWT Z’N EIGEN LIED!!!
IK ZING DIT LIED WEL HONDERD KEER!!!
WANT STOPPEN KAN IK NIET!!!
ADD-lied
Drie maal dr… hé, een vogel!
Zingen? …o ja. Drie maal drie is negen
Ieder… mooi weer buiten zeg!
Wat? O ja. Ieder zingt z’n eigen lied
Drie maal… ehhhh… Wat deed ik hier ook al weer?
Asperger-lied
312 maal 3754 is 1171248
Ik maak wel mijn eigen lied
Want ik ben wel heel erg slim
Maar mensen snap ik niet
Gilles de la Tourette-lied
Drie maal drie is negen
Ieder *tic* ieder zingt z’n eigen *tic* eigen *tic* eigen lied
Als ik nu maar heel snel zing
Dan scheld ik misschien @#$%@#$ niet
Oeps… Te laat *tic* laat *tic* laat…
Beelddenken is niet alleen maar een last. Het zijn vaak creatieve mensen die hun weg in de maatschappij over het algemeen goed weten te vinden en dat bepaald niet onverdienstelijk. Denk maar eens aan alle cabaretiers, artiesten, kunstenaars, enz. Het is ons lineaire schoolsysteem wat het voor hen zo lastig maakt.
Ons onderwijs past zich echter niet zo maar aan, zeker niet in deze tijd van overbelasting en schaarste aan onderwijzers en docenten. dus zullen we zelf het heft in handen moeten nemen. Niks doen is geen optie!
“Talent kan pas ontwikkelt worden als het een kans krijgt“
Chinese wijsheid