Zo zie je bij ADHD vaak een over-activatie in de hersenen (impulsief, druk, gestressed en chaotisch gedrag, rode hersentjes in de afbeelding hieronder) en bij ADD een onder-activatie (dagdromen, uitstellen, moe, niet vooruit te branden, paarse hersentjes in de afbeelding hieronder). Ook een gecombineerd type komt voor. De Beelddenker laat vaak de paarse, trage Thètagolven zien. Dit zou normaal zijn als hij in in rust is en voor zich uit zit te staren, maar deze golven blijven prominent aanwezig, óók tijdens het uitvoeren van een cognitieve taak, zoals rekenen of spelling. En dáár gaat het mis in het brein. Het brein schakelt niet op naar een hogere versnelling, namelijk naar de Bètagolven, om de taak goed te kunnen uitvoeren, maar blijft putten uit de trage Thètagolven. G evolg: werk niet op tijd af, achterstanden, fouten, moe, prikkelbaar enz. Dit vreet energie, want het kind haalt zijn informatie figuurlijk gezien helemaal uit zijn tenen. Dit verklaart ook waarom Beelddenkers, AD(H)D-ers en kinderen met dyslexie en dyscalculie meer tijd nodig hebben om hun werk af te krijgen.